Strategispelet Stadsliv
Spelregler och spelstruktur
av
Oscar Freyre
Vad
är Stadsliv?
Stadsliv
är ett strategispel i brädform som har två typer av spelslut
/slutmål. Spelet går ut på att under ett affärsmässigt och
kreativt sätt samla på sig så många poäng som möjligt eller att
bli ägare till den mäktige Stadsfullmäktige i Stadshuset!
Det
gäller att ha is i magen, ha god affärsmässighet och vara
fantasifull och strategisk lagd.
Spelet
kan ha upp till 8 spelare eller 8 lag/ team.
Spelets
framfart bestäms av två vanliga tärningar och en så kallad
Ödestärning.
Eventuellt
skulle spelet även kunna göras interaktivt på Internet som ett
onlinespel och då kunna ha hur många spelare som helst!
Spelstruktur
Stadslivs
spelstruktur är handelsbaserad strategi inom stadsutveckling och
stadsuppbyggnation där spelarna gör affärer med varandra.
Startkapital: 10 poäng/spelare. Med de poäng man tjänar in
investerar man i kvarter, som genererar bonus och intäkter från
övriga spelare. Målet är att få makten över Stadsfullmäktiges
tre åtråvärda platser. Dit når man genom att bli inröstad eller
investera i andelar av huset med eller utan den åtråvärda
Guldbonusen vid spelets slut. Men, det finns då även ett annat sätt
att vinna! När Stadsfullmäktiges tre andelar är i besittning
röstar spelarna om ägaren får vinna eller invänta uppräkning av
värde. Detta sker via Domstolen som får använda Ödestärningen.
Vid nej (negativ) utslag vinner pelare som har flest poäng i form av
värdet på sina tillgångar och poäng som denne har kvar. Dessa två
sätt att vinna kan alltså avgöras av Ödestärningens utfall.
Att
ha andelar i Stadsfullmäktige kan innebära att man kan göra
ändringar i regelverket genom att kasta Ödestärningen. Varje
spelare har en röst (såvida den inte står på Neutral zon) och det
är Ödestärningen som avgör om man skall rösta eller inte
beroende på om det blir ett positivt eller negativt utslag.
Gränsnitt
(utformning)
Spelets
gränssnitt är en elliptisk brädplatta med en stadskarta på och
som omgärdas av rutor, de så kallade aktivitetsrutorna. Stadskartan
består av bostadkvarter, kontorskvarter, kommersiella fastigheter
såsom hotell, torg, varuhus, grillkiosk, saluhall, fabrik, bank,
parker och Stadshuset med Stadsfullmäktige (Guldfärgad).
Stadshusets kvarter består av 3 andelar. Man kan köpa en andel i
Banken. Banken och Stortorget (silver) drar in mest lön efter varje
Startpassage (3 poäng).
Spelpjäser
och utrustning
2
tärningar, 1 Ödestärning, 1 tärningsskål,
8
färgade profilpjäser (De korkade munkarna), kvarterspjäser,
64
investeringsskort, 4 andelskort (3 för Stadsfullmäktige och 1 för
bankiren,
200
poänglock i 5 valörer, 3 Guldbonus, 1 bankirring, 1 stadskassa
(kartong/påse), penna och anteckningsblock.
Man
får inte kasta tärningarna först spelare gjort klart sitt drag.
Aktivitetssrutorna
Alla
börjar på startruta 1 (Vit). Man kastar en eller båda tärningarna
i skålen (valfritt). Tärningarnas/ tärningens slutsumma avgör hur
många steg du får ta. Rutorna talar om för spelarna vad de får
investera i, dock inget tvång, samt vad de måste betala i avgift
till ägarna av kvarteren eller befintliga byggnader. Det ska framgå
i Investeringskortet hur mycket ägaren ska ha i intäkt.
-Rutornas
investeringar avgörs av färg och Kv-kod (Kvarterskod), ex: Kv28:
Kvarter 28.
-Neutrala
zoner (NZ) är rutor som skyddar från Ödestärningens utslag men
står man där får man inte heller rösta. Lånebetalning.
-Startruta:
vitt (varvslön 1 poäng, Stora torget 3 poäng), Röstkort.
-Bostadskvarterens
färg: orange
-Kontorskvarterens.
Kv-nr. Färg: violett
-Befintliga
byggnader (Banken, hotell 3 st, grillkiosken, domstol, museum, fabrik
och varuhus 2 st). Bokstäver. Färg: turquose
-Stadsfullmäktige:
Guldfärgad (Röstkord)
-Stortorget
(T): Silver (Röstkort)
-Ödesruta
(Ödet): ljusblå (kasta Ödestärningen)
-Neutrala
zoner: gult (betala lån)
Spelprofiler
Banken,
Stadskassan & Bankiren
Bankiren
har en nyckelroll och måste utses innan spelstart. Om ingen vill
vara bankir får man kasta tärningarna och den som får minsta
summan blir bankir. Denne skall då bära bankirringen.
Bankiren
får Andelskortet för Banken (värt 10 poäng) som cred och får
sälja det när den så behöver till högstbjudande. Vid försäljning
av Andelskortet fråntas Bankiren rätten till inbetalningar/avgifter
för Banken och kan ej heller räkna med dess värde vid uppräkning
vid spelslut.
Dock
får denne fortsätta sköta Stadskassan!
Bankirens
uppgifter är att via Stadskassan sköta varvslön, lån, växel samt
startkapitalet. Bankiren assiterar spelets investeringar och håller
reda på vilka ägare som har rätt till varvslön vid passage.
Bankiren har även hand om Guldbonusen och sköter transaktionerna av
det som sker via Ödestärningen.
O.b.s.
Det är endast Bankiren, Domstolen och den som har andel i
Stadsfullmäktige som får kasta Ödestärningen.
Lån:
Vid lån skall återbetalningen ske efter 2 varv (ingen ränta) eller
vid ruta NZ då tillkommer 20% ränta.
Ödestärningen
Tärningen
har 6 sidor uppdelade i två ställningstagande: positiva (ja/ vit)
och negativa (nej/svart). Ödestärningen kastas av bankiren när
spelare kommit på rutan ”Ödet”. Spelare eller spelarna måste
följa tärningens utslag. Tärningen får även kastas av spelare
som äger Domstolen vid röstning eller av spelare som har andel i
Stadsfullmäktige när denne exempelvis vill förhandla med annan
spelare eller vill rösta om seger. Tärningen får användas vid
röstning när spelare åberopat det och tagit upp Röstkortet.
Utslag avgörs av de positiva eller negativa inställningarna hos
tärningen. Om spelare har lån får bankiren kasta Ödestärningen
om kvitt eller dubbelt, vid ja blir spelare kvitt, vid nej blir det
dubbelt!
Sidorna
hos Ödestärningen har följande kombination av bokstäver:
-GB
= Guldbonus (positiv): spelaren får en Guldbonus (10 poäng) och
sälja den till marknadspris, om denne vill vid nästa kast.
-F
= Farsot (negativ): samtliga spelare (utom den vid NZ) måste betala
3 poäng till Stadskassan. Farsot kan vara allt från finanskris,
massarbetslöshet till viruspandemi.
-IU
= Investeringsutdelning (positiv): samtliga spelare, utom den vid NZ,
får 3 poäng i investeringsutdelning av Stadskassan.
-N
= Naturkatastrof (negativ): Typ jordbävningar, orkaner och
översvämningar. Samtliga spelare (utom bankiren och den vid NZ)
måste lämna ifrån sig 5 poäng till Stadskassan!
-GK
= Gynnsamt klimat (positiv): samtliga spelare utom bankiren och
spelare vid NZ får erhålla 5 poäng från Stadskassan för det
gynnsamma klimatet som rått.
-KH
= Krigshot (negativ): spelaren måste bunkra och därför betala 4
poäng till Stadskassan.
Guldbonus
Guldbonus
(3 st) ägs av Stadskassan men tas om hand av bankiren för
försäljning vid kast med Ödestärningen. Guldbonus får köpas
först efter att spelare gjort första investeringen och då om
Ödestärningen visar den. Pris 10 poäng. Spelare som får GB på
Ödestärningen får en Guldbonus och kan, om så hen vill, sälja
den till högstbjudande. Guldbonusens starka sida är att den är
värd 25 poäng vid spelslut oavsett vem som äger de! Om spelare som
redan äger Guldbonus får sidan Guldbonus på Ödestärningen måste
dock spelaren sälja den till marknadspris. Om ingen vill köpa den
tillfaller den Stadskassan igen utan ersättning.
Neutral
Zon
Spelare
som hamnar på Neutral Zon (NZ) får inte rösta och påverkas inte
av Ödestärningens utslag när den kastas från ruta ”Ödet”.
Undantag sker när annan spelare åberopat Röstkortet så måste
spelare vid NZ ändå följa utslaget vid en en sådan röstning.*
Spelare med lån måste här betala tillbaka lånet med 20% ränta.
Andelskort
Det
finns 4 andelskort. 3 för Stadshuset och 1 för Banken som tilldelas
Bankiren. Varje andelskort har ett värde av 15 poäng vid spelslut
(uppräkning) och ägarna av dessa kort ger rätt att kasta
Ödestärningen. Bankirens andelskort är hens kredit om det skulle
gå illa under spelets gång. Bankiren får då sälja sin andelskort
till högstbjudande, dock inte under spelslut. Om ingen vill/kan köpa
kortet tillfaller det Stadskassan till försäljning vid senare
tillfälle.
Stadshusets
andelskort tillhandahålls av Stadskassan och det är endast Bankiren
som får sköta försäljningen av dessa (15 poäng st).
Investeringskort
Investeringskorten
indikerar vad man får investera i, vad det kostar och hur mycket man
ska ha i inlösen (inbetalning från spelare som hamnat i dess ruta).
Alla kvarter har var sitt kort och det skiljer stort mellan priserna
och inbetalningarna! Kvartererna är uppdelade i bostäder
(orange-röd), kontor/arbetsplatser(violett), befintliga fastigheter
(turquose), Stortorget (silver) och Stadshuset (Guld).
Bostads-
och kontorskvarteren har även höghus (markerat med mörkare fält
på sidorna) och priset samt inbetalningarna är högre!
Bostadskvarteren;
Kv numrerade 39 st. Pris från 1 – 3 poäng. Inbetalning/ avgift
från 1 – 4 poäng.
Kontorskvarteren;
Kv numrerade 16 st. Pris från 2 – 5 poäng. Inbetalning/ avgift
från 2 – 6 poäng.
Befintliga
byggnader; Bokstäver från A – J.
A
= Varuhus 1.
B
= Banken.
C
= Varuhus 2.
D
= Domstol.
E
= Saluhallen.
F
= Fabriken.
G
= Grillkiosken.
H
= Hotell 1.
I
= Hotell 2.
J
= Hotell 3.
K
= Museum.
Pris
från 4 – 15 poäng. Inbetalning/ avgift från 3 - 10 poäng.
Spelare
som kommer på ruta A, C, H, I och J får välja vilken ägare denne
måste betala avgift till. Annan spelare får dock protestera (blir
målsägare) genom att åberopa Ödestärningsbeslut via Domstolen.
”Ja” betyder att avgiften går enligt önskemål. Vid ett ”Nej”
får målsägaren bestämma vem av ägarna avgiften ska gå till!
O.b.s.
Spelare får givetvis sälja sina investeringar till varandra,
högstbjudande vinner!
Stortorget;
T (silverfärgad) Populär plats då det går mycket folk här!
Pris
15 poäng. Inbetalning/ avgift 10 poäng. Vid Startpassage erhålles
6 poäng.
Varvslön
Alla
spelare som gjort investeringar får varvslön med 5 poäng. Bankiren
och ägaren av Stortorget får 10 poäng vid passage oavsett andra
investeringar.
Stadshuset
och Stadsfullmäktige
Stadshuset
har tre Stadsfullmäktigeplatser som i spelet kallas andelar. Varje
andel ger rätt till ägaren att kunna ändra i spelreglerna,
förhandla om pris, be Domstolen om omröstning. Då tar man upp
Röstkortet.
För
att nå spelslut måste samtliga tre andelar ägas av samma
ägare/spelare. Då sker omröstning och samtliga spelare röstar om
denne skall vinna eller ej. Vid nej kan ägaren överklaga hos
Domstolen som avgör frågan med Ödestärningen! Detta gäller även
om det är Domstolsägaren som köpt alla tre
Stadsfullmäktigeplatserna.
Röstkortet
Röstkortet
tar man upp när man vill ha röstning. Detta sker vid Startrutan,
rutan för Stortorget eller Stadsfullmäktige. Efter röstning kastar
Bankiren, Domstolen eller ägare till andel i Stadsfullmäktige
Ödestärningen. När man tar upp Röstkortet ställer man först en
fråga till övriga spelare om vad Röstkortsinnehavaren vill rösta
om. Om majoritet följer frågarens ställningstagande får denne sin
vilja fram att kasta Ödestärningen. Spelare som står på Neutral
Zon (NZ) får inte rösta men drabbas av röstningsbeslutet.
Domstol
Domstolen
är en befintlig byggnad med benämningen Kv D (pris 10 poäng,
inbetalning/avgift 7 poäng). Domstolsägaren får kasta
Ödestärningen vid ruta Ödet, vid förfrågan om omröstning och
vid spelslut när de tre andelarna till Stadsfullmäktige köpts.
Man
kan bli inröstad för en plats hos Stadsfullmäktige om majoritet
finns hos spelarna för det. Spelare som vill bli inröstad får dock
inte äga någon Guldbonus. Domstolen avgör den frågan med
Ödestärningen.
Spelslut
Spelet
kan alltså avgöras på två sätt. Först när Stadshusets tre
andelar är sålda till samma ägare och omröstningen ger ägaren
rätt. Eller....
Om
röstningen ger negativ utfall för ägaren av de tre andelarna i
Stadshuset avgör Domstolen frågan med ett kast av Ödestärningen.
Vid negativ utfall av Ödestärningen sker uppräkning och då räknar
man värdet av alla sina tillgångar. Spelare som har flest poäng,
värdet av tillgångarna plus poäng i sin kassa, vinner!
Det
totala värdet av tillgångarna räknas, det vill säga det som står
på Investeringskorten, Andelskorten samt Guldbonusens 25 poäng.
Spelregler
till Stadsliv kommer att finnas på min blogg ”Art Gallery” som
nås via www.oscarfreyre.se
klicka på ”Stadsliv”.
God
spellycka!
Oscar
Freyre
2020-03-23
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar